Termin „ekspresjonizm” pochodzi z języka łacińskiego, w
którym expressio oznacza „wyraz, wyrażenie”. Zaczęto używać go powszechnie na
początku XX wieku, gdy narodził się awangardowy, nowoczesny prąd, który zapisał
się w historii literatury jako powiew świeżości przynoszący nowe tendencje,
formy czy tematy.
Prąd narodził się na początku XX wieku, a dokładniej około
1910 roku. Od tej daty przez ponad 10 lat inspirował, powodował dyskusje,
wywoływał kontrowersje. Lata jego rozkwitu przypadają na 1910-1925 rok. Prąd narodził
się w Niemczech, bo stopniowo rozpowszechnić się na całą Europę. Warto jednak
podkreślić, że nigdzie indziej nie miał tylu zwolenników, co w ojczyźnie Goethego
i Hegla.
Założenia: XX-wieczny ekspresjonizm zakłada:
- sprzeciw
wobec skupionego na konkretnych punktach programu, realistycznego i
przewidywalnego naturalizmu oraz psychologizmu (antypsychologizm
ekspresjonizmu) w myśl hasła: Nie sztuka naśladuje życie, lecz życie sztukę!
-
przeciwstawienie się modernizmowi, pojmowanemu jako kierunek, który nie
sprawdził się w sytuacji wojny,
-
opowiadanie się za powrotem do źródeł kultury, czyli moralności, duchowości,
próbę odnowienia mistycyzmu, co wynika z reakcji na kryzys
polityczno-społeczny,
- rezygnację
z mieszczańskiego stylu życia,
- próbę
powrotu do tego, co prymitywne i pierwotne, odwieczne, propagowanie postaw,
tez, symboli, stylizacji językowej czy zasad, którymi wypełnione są stronice
mitologii greckiej i rzymskiej,
-
nadrzędność prawdy wobec estetyki,
- ekspresję
„ja”, pojmowaną jako dążenie do przekazywania w dziełach emocji jednostki by
zbliżyć się do Absolutu, jako najważniejszy wyznacznik estetyki,
- odwrócenie
uwagi artysty od formy dzieła,
- wiarę, że
jedynym bytem jest byt duchowy,
-
przypisywanie poecie roli wizjonera, czyli profety,
- poetykę
nastawioną na dążenie do uogólnień, typizację i symbolizację postaci.
Ekspresjonizm „odnalazł” swe miejsce przede wszystkim w
lirce, w której twórcy mogli dzielić się z odbiorcami onirycznym, gwałtownymi,
niepokojącymi wizjami. Przejawia się w zastosowaniu takich form wyrazu, jak:
- chaos,
- liczne
wykrzykniki, pauzy, pocięte, urwane zdania,
- „poetyka
krzyku”, barbaryzacja języka,
- wizyjność,
skrót, symbol, alegoria,
- zdynamizowanie struktury i fabuły dzieła,
Operowanie takimi kategoriami
estetycznymi, jak groteska, brzydota, deformacja, kontrast, zniekształcenie,
przejaskrawienie, wyolbrzymienie, improwizacja.
Tadeusz Miciński
– choć jest on poetą epoki Młodej Polski, to tendencje ekspresjonistyczne są
obecne w jego utworach (podobnie jak w wierszach, powieściach, dramatach czy
artykułach Stanisława Przybyszewskiego - Powrotna fala (Naokoło
ekspresjonizmu), Ekspresjonizm, Słowacki i Genezis z ducha, a zwłaszcza w cyklu
Lucyfer, In loco tormentorum, w dramacie W mrokach złotego pałacu, czyli
Bazylissa Teofanu.
Jerzy Hulewicz –
to on przyczynił się w największym stopniu do przeniesienia niemieckiego prądu
literackiego na polski grunt. W 1917 roku zaczął wydawać w Poznaniu dwutygodnik
"Zdrój" (1917-1922), które szybko stało się czołowym tytułem polskich
piewców ekspresji jako czołowego środka wyrazu. To właśnie w
"Zdroju" Hulewicz zaczął publikować swoje ekspresjonistyczne poglądy,
powiększając tym samym regularnie materiał, który w 1921 roku został zawarty w
książce Ego eimi. Ewangelie Jezu Chrysta według spisania Janowego
Hulewicz współtworzył także grupę Bunt, która zrzeszała
młodych poetów, pisarzy i dziennikarzy. Jej pozostałymi członkami byli między
innymi:
- Witold Hulewicz, Małgorzata i Stanisław Kubiccy, Władysław
Skotarek, Adam Bederski, August Zamoyski, Jan Stur (Feingold)- autor manifestu Czego chcemy.
Dostęp do usług psychologicznych przez internet zmienia oblicze terapii, oferując pomoc osobom, które z różnych przyczyn nie mogą lub nie chcą uczestniczyć w sesjach stacjonarnych. Sesje online są przeprowadzane w wygodnym dla klienta miejscu i czasie, co zwiększa komfort psychiczny podczas terapii. Szczegóły na temat takiej formy wsparcia psychologicznego dostępne są na https://psycholog-ms.pl/psycholog-online/.
OdpowiedzUsuń