To portret kobiety, która
utrwala w sobie przekonanie o własnej wartości, w otoczeniu, która buduje swoją
indywidualność, swój charakter, swoje człowieczeństwo - w sporze z otoczenie, z córką, z synem ze
środowiskiem bliższym i dalszym. Problematyka obcości podkreślona formułą
tytułu powieści, skupia wokół siebie prawie cały materiał dzieła, organizuje
wydarzenia, dialogi i opisy, które kierują czytelnika ku sprawie Róży jako
postaci nierozumiejącej otoczenia i niezrozumianej przez nie. Róża zdaje się
przebywać w jakimś innym wymiarze i wszystkie jej zachowania nacechowane są
intencją zaznaczania jakiś innych kryteriów, jakimi się kieruje. Wieloraka
odmienności jest przy tym świadomie pielęgnowana, manifestowanie jakby ponad
miarę przybiera nawet odcień prowokacji i staje się narzędziem dominacji w
psychologicznej grze z otoczeniem. Prowokowanie odmiennością staje się jakby
najważniejszą cechą osobowości Róży, otoczenie tak ją właśnie postrzega jako
osobę dziwną, która nie wiadomo jak się zachowa, wobec której trzeba
mobilizować wszystkie rezerwy wyrozumiałości.
Osobowość Róży organizuje tę
powieść jako psychologiczną powieść, inne postaci są jej podporządkowane nie
tylko w swoich losach, ale i w cechach wewnętrznych. Te postaci można wyobrazić
sobie jako zbiory zachowań warunkowanych zależnością od Róży, ona określa ich
decyzje, czyni je „wiązkami doznań”, bo to staje się dla powieści istotne, co
Róża w nich widzi, aprobuje podsyca, albo przerywa.
Jądrem powieści staje się
jednak zwieńczająca to wszystko, w tym sensie hierarchicznie ważniejsza sprawa
Róży, która to sprawa nie mieści się w konwenansie powieści psychologicznej.
Sprawa Róży daje się określić wstępnie o jako pytanie o człowieczeństwo
substancjalne albo wyodrębnioną strukturę charakterologiczną. Jest to pytanie o
człowieczeństwo, które w samym sobie odnajduje fundament swych zachowań, staje
się dla siebie źródłem aktów wewnętrznych.
Róża jest postacią
psychologicznie bardzo silną, czyli osobą zdolną do uznania siebie samej za
źródło aktów wewnętrznych, do porządkowania doznań w myśl własnych potrzeb,
celów, do wyboru, których warunkiem jest poczucie wolności.
Róża stawia sobie fundamentalne
pytanie: kim jestem? Odwołując się od różnych obszarów doświadczeń. Takie
obszary stają się dla niej szczególnie doniosłe, chodzi najpierw o
społeczno-kulturalną tożsamość Róży, po drugie o jej powołanie artystyczne, na
koniec sprawa ta jest kompozycyjnym finałem powieści o poszukiwanie i odnalezienie
miłości. Obszary te skupiają kolejno uwagę czytelnika, najpierw pytamy się czy
to Taganrog ją duchowo ukształtował, następnie o rolę sztuki w jej biografii
wewnętrznej, w zakończeniu o zdolność Róży do miłości. Kolejność ta wyznacza
pewną hierarchię, Róża wznosi się ku coraz wyższym sferom osobowości.
Róża staje się zła, ponieważ
czuje się samotna, skrzywdzona i może niespełniona, jakby dane jej życie,
pewien potencjał energii zawieszone zostało w stanie niedokonania. Róża nie
odnajduje swego losu ani jako Polka, ani jako kobieta, żona i artystka.
Stan niedokonania jest źródłem
zła, jakie zjawia się po raz pierwszy w sercu Róży, dlatego powiedzieć można,
że zło zostaje jej wszczepione przez okoliczności zewnętrzne, przez świat, jaki
jest jej dany. Różna nie przynosi zła ze sobą, zostaje jakby w nie wpędzona.
Świat nie sprostał jej oczekiwaniom i obudził gniew i złość. Dojrzewające w
niej zło jest formą odwetu na zawiedzionych nadziejach.
Stan gniewnej i mściwej obcości
jaki towarzyszy jej przez lata jej dojrzałego życia, staje się staje się w ten
sposób następstwem wydzielającego ją ze wspólnoty. Artystyczne spełnienie to
osiągnięcie absolutu. Jest pełnią niosącej spokój samotności, pogardą dla
świata i cierpień, jest pięknem bez miłości, jednak sztuka na tym poziomie nie
jest jej dana.
Kuncewiczowa stworzyła portret
osoby, która obdarzona niezwykle silnymi dyspozycjami psychicznymi, niezwykle
silną energią duchową – nie jest w stanie osiągnąć pewnego stopnia
samorealizacji i związanego z tym samorozpoznania. Róża miota się przez całe
życie w poszukiwaniu siebie, duchowej
substancji, swego losu- i tego nie zdobywa.
Czasami trudno jest samemu poradzić sobie z problemami. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy specjalistów z poradni psychologicznej. Więcej informacji na temat dostępnych usług można znaleźć na stronie https://psycholog-ms.pl/.
OdpowiedzUsuń